Friday 8 March 2013

colostrum? apa tu?

Hai Assalamualaikum semua...lama pulak xupdate blog ni. Banyak cerita nak kongsi tapi masa x mengizinkan.. Ada satu soalan yang i keep wondering apa bende tu yang orang selalu sebut-sebut tu. The question is Apa itu Colostrum? . hemm i pun mula mengetahui bila dah terjebak dalam bisnes ni, Semakin umur kita meningkat semakin tinggi health conscious kita. Same goes to me. Lebih-lebih lagi i ni bukan jenis yang suka minum susu. Bau dia pun i xtahan inikan pulak nak minum.. pelik tapi benar. Waktu kecik ok je, bila dah besar memang xleh telan susu. Susu lembu ye. Bukan lembu je kambing ke..memang xleh minum..Waktu kecil pun mak selalu bagi susu milo..xtaula susu apa yang mak guna. Then setelah dipertemukan dengan produk ni, inilah masa untuk i dapatkan nutrien dari susu lembu ok.. Bila lagi kan..nanti dah tua tulang reput sana reput sini.  (Insha Allah kalo umur i panjangla). 
Now every morning after subuh i take 2 capsules per day. kita kene consume waktu perut kosong.


 Dalam bentuk cairan pun ada. Untuk peminat susu lembu boleh ambil dalam tin ye.

 Kelebihannya ia mengandungi colostrum yang sangat baik untuk badan kita.
Dibawah adalah maklumat tentan colostrum yang i ambil dari website New Image.

Colostrum adalah 'makanan utama semula jadi' yang sebenar. Ia adalah bendalir susu awalan yang mana semua mamalia betina memberikan kepada bayi yang baru lahir pada beberapa hari pertama selepas kelahiran.
Colostrum adalah kompleks koktail tertinggi untuk kepentingan imun dan factor pembesaran yang diperlukan oleh bayi untuk melindungi dirinya daripada pendedahan jangkitan penyakit, dan membantu dengan pembangunan kelahiran baru kuat dan orang dewasa yang sihat.
Bayi manusia memperolehi keimunan mereka semasa didalam rahim sebelum kelahiran, menerima factor imun melalui plasenta. Penyusuan ibu akan memberi perlindungan tambahan, dimana menerangkan mengapa menyusukan bayi secara umumnya lebih sihat daripada semua penyusuan melalui botol susu.
Lembu-lembu mesti membekalkan keimunan dan factor tumbesaran kepada anak-anak lembu didalam colostrum seperti mana mereka tidak menerima apa-apa semasa didalam rahim. ia bukanlah sesuatu yang memeranjatkan bahawa colostrum lembu-lembu mengandungi lebih dua kali faktor keimunan daripada colostrum manusia.
Kerana colostrum adalah bukan spesies khusus, ia ternyata boleh memberi kelebihan kepada semua mamalia yang lain, termasuklah manusia.
Selama berabad colostrum yang diambil daripada haiwan telah digunakan oleh kanak-kanak dan dewasa.
masyarakat India telah menggunakannya sebagai tradisi remedi selama beratus tahun. Kajian selama dua dekad yang lalu telah membuktikan bahawa bovine (lembu) colostrum adalah salah satu makanan tambahan semula jadi yang paling berkesan boleh didapati untuk menyokong sistem keimunan. Ia juga dikenali dengan baik untuk penambahan pembaikan tisu.
Satu bahan kompleks, colostrum mempunyai banyak komponen, dimana semua mempunyai tujuan yang spesifik dan bertindak. Bersama ia mencipta 'makanan hebat' yang baru dimana boleh digunakan oleh sesiapa sahaja.

Catatan: New Image colostrum dipeolehi daripada pastura makanan lebu, dimana hanya meragut pada peticide, hormon, antibiotic, dan BSE ladang bebas, di New Zealand.

For your information..this product juga sangat elok diambil oleh para ibu mengandung.

I ambil produk ni jugak kerana ingin mengubati masalah resdung i ni. Pagi2 kat office mesti bersin. Kalo X bersin x sah. So i try produk ni. Kita berusaha Allah yg menentukan. Yang buruk datang dari diri sendiri, yang baik datang dari Allah.

Oklah till then jumpa lagi.. :)

No comments:

Post a Comment

respon baik anda dihargai :)